آشنایی با بیت کوینآموزش بیت کویناموزشمفاهیم پایه

استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining pool) چیست؟

هر انچه درباره‌ی استخر ماین بیت کوین باید بدانید

خلاصه نوشته
  • استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال گروهی از ماینرها هستند که منابع محاسباتی خود را به اشتراک می گذارند.
  • استخرهای ماینینگ از این منابع ترکیبی برای تقویت احتمال یافتن یک بلوک یا استخراج موفقیت آمیز ارز دیجیتال استفاده می کنند.
  • اگر استخر ماینینگ موفق باشد و جایزه دریافت کند، آن پاداش بین شرکت کنندگان در استخر تقسیم می شود.
  • یکی دیگر از مواردی که در هنگام استخراج انفرادی باید در نظر داشت سختی شبکه (Difficulty) است. در حال حاضر میزان سختی شبکه آنقدر زیاد است که عملاً سودجویان نمی‌توانند کسب سود نمایند.

از ابتدای ظهور ارزهای دیجیتال یکی از راه های کسب درامد از ارزهای دیجیتال، مبحث استخراج یا ماین ارزهای دیجیتال بوده است. استخراج ارزهای دیجیتال و مخصوصا استخراج بیت کوین می‌تواند به صورت انفرادی ویا شرکت در یک استخر استخراج بیت کوین باشد. اما استخر استخراج بیت کوین چیست؟ یکی از اولین سؤالات احتمالی که استخراج کنندگان رمزارزها با آن روبرو هستند این است که آیا به صورت انفرادی استخراج ‌کنند یا به یک استخر استخراج بیت کوین بپیوندند. دلایل زیادی برای استفاده از استخرهای استخراج ارز دیجیتال و همچنین مخالفت با آن وجود دارد.


استخر استخراج چیست؟


استخر ماینینگ یا استخر استخراج گروه مشترکی از ماینرهای ارزهای دیجیتال است که منابع محاسباتی خود را روی یک شبکه ترکیب می‌کنند تا احتمال یافتن یک بلوک یا استخراج موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال را تقویت کنند. از آنجایی که رقابت زیادی برای حل در شبکه بیت کوین وجود دارد، ماینرها قدرت پردازش خود را در استخر استخراج متمرکز می کنند.


استخرهای استخراج چگونه کار می‎‌کنند؟


به طور جداگانه، شرکت کنندگان در یک استخر استخراج، قدرت پردازش خود را در تلاش برای حل و ایحاد یک بلوک مشارکت می‌دهند. اگر استخر در این تلاش‌ها موفق باشد، پاداشی دریافت می‌کند که معمولاً به شکل ارز دیجیتال مرتبط است.

جوایز معمولاً بین افرادی که مشارکت کرده‌اند، بر اساس نسبت قدرت پردازش یا کار هر فرد نسبت به کل گروه تقسیم می‌شود. در برخی موارد، ماینرهای منفرد باید برای دریافت پاداش خود، مدرک کار را نشان دهند.

معمولاً جوایز بین ماینرها بر اساس شرایط توافق شده و بر اساس مشارکت آنها در فعالیت استخراج تقسیم می شود.
هرکسی که می‌خواهد از طریق استخراج ارز دیجیتال سود کسب کند، این انتخاب را دارد که یا به تنهایی با دستگاه‌های اختصاصی خود کار کند یا به یک استخر ماینینگ بپیوندد که در آن چندین ماینر و دستگاه‌هایشان ترکیب می‌شوند تا خروجی هش خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، اتصال شش دستگاه ماینینگ که هر کدام 335 مگا هش در ثانیه (MH/s) ارائه می‌دهند، می‌تواند مجموعاً 2 گیگا هش قدرت استخراج تولید کند و در نتیجه منجر به پردازش سریع‌تر عملکرد هش شود.


عضویت در استخر استخراج بیت کوین


اگر در حال تصمیم گیری در مورد عضویت در استخر استخراج بیت کوین هستید، لازم است بدانید که این روش دارای جوانب مثبت و منفی یکسانی است.

مطالعه بیشتر
مقایسه ارز دیجیتال تتر و استیبل کوین

در صورت استخراج به صورت انفرادی نیازی به تقسیم پاداش نیست، اما احتمال دریافت جایزه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در طرف مقابل با عضویت در استخر استخراج احتمال حل بلاک و برنده شدن جایزه بسیار بیشتر است، اما این پاداش بین همه اعضای استخر تقسیم خواهد شد.

بنابراین، پیوستن به یک استخر استخراج باعث ایجاد یک درآمد ثابت می‌شود، حتی اگر هر پرداخت نسبت به پاداش کامل بلوک که در حال حاضر 25/6 BTC است کم‌تر باشد.

توجه به این نکته ضروری است که قدرت استخر استخراج نباید بیش از 51٪ از قدرت هش شبکه باشد. اگر یک نهاد واحد در نهایت بیش از 50٪ از قدرت محاسبات شبکه ارز رمزنگاری شده را کنترل کند، از نظر تئوریک می‌تواندکل شبکه را نابود کند.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام استخراج انفرادی باید در نظر داشت سختی شبکه (Difficulty) است. در حال حاضر میزان سختی شبکه آنقدر زیاد است که عملاً سودجویان نمی‌توانند کسب سود نمایند.

صرافی کوین کده | صرافی ارز دیجیتال - خرید و فروش ارزهای دیجیتال

مگر اینکه به طور اتفاقی مکانی پر ازدستگا‌ه‌های ASIC در شرایط قطب شمال داشته باشند. اگر شما یک فرد مبتدی هستید، عضویت در استخر استخراج یک روش عالی برای دریافت پاداش کم اما در مدت زمان کوتاه است. در واقع، استخرهای استخراج راهی برای تشویق و انگیزه به ماینرهایی هستند که در مقیاس کوچک کار می‌کنند.

استخر استخراج بیت کوین


روش های استخراج بیت کوین


یکی از روش‌های استخراج بیت کوین از استخر استخراج، استخراج ترکیبی (merged mining) است. برای استخراج بیت کوین به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • دراین روش بلاک‌های حل شده برای بیت کوین را می‌توان برای ارزهای دیگر که از الگوریتم اثبات کار مشابه استفاده می‌کنند مانند Namecoin و Devcoin نیز استفاده کرد.
  • ماینرهایی که برای اولین بار می‌خواهند استخراج کنند و فاقد سخت افزار قدرتمند هستند، بهتر است به جای بیت کوین روی آلت کوین‌ها تحقیق و بررسی انجام دهند، به خصوص ارزهایی که مبتنی بر الگوریتم اسکریپت (Scrypt) هستند نه SHA25. دلیل این امر دشواری زیاد محاسبات بیت کوین برای پردازنده‌های رایانه‌های شخصی معمولی است.
  • هنگامی که تصمیم به پیوستن به یک استخر استخراج گرفتید، باید نحوه تقسیم پرداخت‌های هراستخروکارمزد آن را بررسی کنید. کارمزدها معمولاً از 1٪ تا 10٪ متفاوت است. با این حال، برخی از استخرها کارمزد کم نمی‌کنند.
  • روش‌های زیادی برای تقسیم پرداخت توسط استخرها وجود دارد. بیشتر استخرها برای این کار برروی مقدار سهام که یک ماینر به عنوان اثبات کار به استخر ارائه کرده، تمرکز دارند.

ویژگی استخر استخراج بیت کوین


در مورد ویژگی استخر استخراج بیت کوین باید بگوییم که اولاً، استخراج فرآیندی برای حل معماهای رمزنگاری است. ثانیاً، فرآیند استخراج از یک سطح سختی برخوردار است.

  1. هنگامی که یک ماینر یک بلاک را حل می‌کند، یک سختی مربوط به راه حل وجود دارد. اگر درجه سختی راه حل استخراج کننده از سختی کل ارز بالاتر باشد، به بلاک‌چین ارز اضافه می‌شود و پاداش دریافت خواهد شد.
  2. علاوه بر این، استخر استخراج, میزان سختی خود را بین 1 و سختی ارز را تعیین می‌کند. اگر یک ماینر بلاکی را بازگرداند که یک سطح سختی بین سختی استخر و سختی ارز را داشته باشد، بلاک به عنوان سهم ثبت می‌شود.
  3. این بلاک‌های مشترک هیچ کاربردی ندارند، اما به عنوان اثبات کار ثبت می‌شوند تا نشان دهند که ماینرها در تلاش برای حل بلاک‌ها هستند. این سهم‌ها همچنین نشانگر قدرت پردازش هستند، هرچه سخت افزار بهتر باشد، تعداد سهم بیشتری تولید می‌شود.
  4. ساده‌ترین نسخه تقسیم پرداخت‌ها از این طریق مدل پرداخت به ازای هر سهم (PPS) است. تفاوت در نرخ پرداخت برای هر سهم است.
مطالعه بیشتر
آموزش خرید گیفت کارت استیم با ارز دیجیتال یا تتر(خرید دوتا پلاس با تتر)

به عنوان مثال:

  • SMPPS: پرداخت حداکثری مشترک به ازای هرسهم. در این روش هرگز پرداختی بیشتر از درآمد استخر صورت نمی‌گیرد.
  • ESMPPS: پرداخت حداکثر اشتراک همسان به ازای هرسهم. مانند SMPPS است، اما پرداخت را بین همه بصورت عادلانه همسان می‌کند.
  • RSMPPS: پرداخت حداکثری مشترک فعلی به ازای هرسهم. مانند SMPPS است، اما هدف این سیستم این است که در ابتدا آخرین استخراج‌کنندگان را اولویت بندی کند.

می توانید برای مشاهده “قیمت ارز دیجیتال” اینجا کلیک کنید.

استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining pool) چیست؟ |


سایر استخرهای استخراج ارز دیجیتال


در کنار استخر استخراج بیت کوین, استخرهایی برای برخی دیگر از ارزها از جمله zcash،litecoin یا ethereum وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین‌ استخرهاBTC.com،Slush Pool و AntPool هستند.

پس از تصمیم گیری برای استخراج ارز و استخر مورد استفاده، وقت آن است که شروع به کار کنید. شما باید یک حساب کاربری در وب سایت استخر استخراج مورد نظر خود ایجاد کنید.

پس از داشتن یک حساب کاربری، باید کارگر ایجاد کنید. برای هر سخت افزار استخراج که استفاده می‌کنید می‌توانید چندین کارگر ایجاد کنید. تنظیمات پیش فرض در بیشتر استخرها این است که برای کارگران یک شماره به عنوان نام آن‌ها و x به عنوان رمز عبور خود اختصاص داده می‌شود، اما شما می‌توانید این موارد را تغییر دهید.


مزایای اسخرهای استخراج

  • در حالی که موفقیت در ماینینگ فردی پاداش کامل به فرد را اعطا می کند، به دلیل نیاز به قدرت و منابع بالا، شانس دستیابی به موفقیت بسیار کم است.
  • استخراج و ماین ارزهای دیجیتال اغلب یک سرمایه گذاری سودآور برای افراد نیست. استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای دشوار شده است، زیرا محبوبیت این ارزهای دیجیتال افزایش یافته است و هزینه‌های مرتبط با سخت‌افزار گران‌قیمت لازم برای ماینر رقابتی و همچنین الکتریسیته اغلب بیشتر از پاداش‌های بالقوه است.
  • استخرهای ماینینگ از نظر هزینه های سخت افزاری و برق به هر یک از شرکت کنندگان فشار کمتری میاورد و شانس سودآوری را افزایش می دهند. در حالی که یک ماینر فردی ممکن است شانس کمی برای یافتن موفقیت آمیز یک بلوک و دریافت پاداش استخراج داشته باشد، همکاری با دیگران به طور چشمگیری میزان موفقیت را بهبود می بخشد.
مطالعه بیشتر
6 استراتژی برتر ترید روزانه ارز دیجیتال

معایب اسخرهای استخراج

  • با شرکت در یک استخر استخراج، افراد بخشی از استقلال خود را در فرآیند استخراج از دست می دهند. آنها معمولاً با شرایط تعیین شده توسط خود استخر محدود می شوند، که ممکن است نحوه انجام فرآیند استخراج را به اعضا دیکته کند.
  • آنها همچنین باید هر گونه پاداش بالقوه را تقسیم کنند، به این معنی که سهم سود برای فردی که در یک استخر شرکت می کند کمتر است.
  • استخرهای استخراج ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و عملکرد آنها ممکن است برای چند ساعت یا چند روز قطع شود یا غیرفعال شود. این باعث می‌شود که ماینر کمتر بلاک را استخراج کند و آسیب ببیند.

سوالات متداول


بهترین استخرهای استخراج برای ایرانی‌ها کدام‌ها هستند؟

F2pool و Poolin از جمله استخرهایی هستند که ماینرهای ایرانی می توانند به آنها ملحق شوند. برخی از استخرهای محبوب مانند Antpool و ViaBTC نیز فقط در برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی قابل دسترسی هستند.

آیا می‌توان در یک استخر چند ارز مختلف را هم‌زمان استخراج کرد؟

استخراج هم‌زمان ارزهای دیجیتال مستقل یا همان استخراج ادغام‌شده (Merged) ممکن است؛ البته به این شرط که همگی آن‌ها از الگوریتم اجماع مشابهی پیروی کنند.

سخن پایانی


اگر در زمینه موارد ذکر شده و انواع استخر استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، نیاز به کسب راهنمایی دارید، می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه های همین صفحه درج نمایید و منتظر پاسخ کارشناسان کوین کده باشید.

صرافی کوین کده، صرافی ارز دیجیتال برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پشتیبانی ۲۴ ساعته حتی در ایام تعطیل است. جهت ارتباط می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

۰۵۱-۹۱۳۱۱۳۰۰ || ۰۲۱-۹۱۳۱۱۳۰۰


مطالب مشابه:


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

marziye timori

کارشناس نرم افزار کامپیوتر، مترجم و علاقه مند به حوزه کریپتوکارنسی

علی تارک

سردبیر کوین کده و علاقه‌مند به بیت کوین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی حسینی
مهدی حسینی
میهمان
8 می 2021 4:46 ب.ظ

راجب استخر ویا بی تی سی اطلاعاتی دارید؟

روزبه
روزبه
میهمان
16 ژوئن 2021 3:40 ب.ظ

با استخر ویا بی تی سی کار میکنید؟

ali
ali
میهمان
29 دسامبر 2022 5:52 ب.ظ

آیا می‌توانیم خودمان استخر استخراج بسازیم؟

علی تارک
مدیر
پاسخ به  ali
29 دسامبر 2022 5:53 ب.ظ

روی کاغذ بله؛ ساخت استخر ماینینگ به تجهیزات گران قیمت و زیرساخت های نرم افزاری گسترده نیاز دارد که همه توان پرداخت آن را ندارند. همچنین، اصلی ترین چیزی که یک استخر ماینینگ باید داشته باشد، پذیرش ماینر است. استخری که ماینر کافی نداشته باشد به هیچ وجه نمی تواند سودآور باشد. بنابراین بازاریابی برای استخر معدن مهمترین بخش کار است.

دکمه بازگشت به بالا
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x