شبکه مونرو به روزرسانی می‌شود

مونرو (Monero)، پروتکل محبوب رمزارز مبتنی بر حفظ حریم خصوصی، در حال آماده شدن برای یک به روز رسانی در روز شنبه 13 آگوست (22 مرداد) است. مونرو با توکن بومی XMR است، یک پروژه منبع باز است که در سال 2014 با نام «Bitmonero» راه‌اندازی شد. XMR یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است که تراکنش‌های مالی را محرمانه نگه می‌دارد.


Monero چگونه کار می‌کند؟


مونرو از رمزنگاری (کریپتوگرافی) نوآورانه برای ارائه سطح بالایی از حریم خصوصی و امنیت به کاربران خود استفاده می‌کند. برخی از ویژگی‌های کلیدی ارز دیجیتال عبارتند از:

امضای حلقوی: امضای امضای حلقوی امضای دیجیتالی است که توسط شخصی، در یک گروه مشخص ایجاد شده است. با توجه به امضا و کلیدهای عمومی اعضای گروه، هر کسی می‌تواند تأیید کند که یکی از شرکت کنندگان امضا را ارائه کرده است. اما آنها نمی‌توانند بگویند کدام یک از آنها، این کارها را انجام داده است. در واقع امضای حلقوی ردیابی منشاء تراکنش مونرو (غیر قابل ردیابی) را غیرممکن می‌کند.

آدرس‌های مخفی: آدرس‌های مخفی این امکان را به فرستنده می‌دهد تا یک آدرس یکبار مصرف را برای تراکنش‌هایی که به‌طور تصادفی ایجاد می‌شوند، بسازد. در حقیقت تراکنش میان این آدرس‌های مخفی ثبت می‌شود، ولی به هیچ عنوان نمی‌توان آن را به گیرنده (خریدار) یا فرستنده (فروشنده) نسبت داد.

بولت پروف: پروتکل اثبات دانش صفرِ بولت پروف تراکنش‌های محرمانه را در مونرو و سایر پروتکل‌ها فعال می‌کند. تراکنش محرمانه تراکنشی است که در آن مبلغ منتقل شده به صورت رمزنگاری پنهان شده است.

Dandelion++: قابلیتی در Monero است که ارتباط بین تراکنش‌ها و آدرس‎‌های IP گره را پنهان می‎‌کند. این امر حریم خصوصی تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

کیف پول‌ها و صرافی‌ها: چندین صرافی کلیدی مانند بیترکس (Bittrex) و کراکن (Kraken) مونرو (و سایر پرایویسی کوین‌ها مشابه XMR) را از فهرست خارج کرده‌اند. صرافی‌های دیگر مانند کوین بیس (Coinbase) حتی مونرو را فهرست نمی‌کنند. دلیل این امر ناتوانی در انجام بررسی‌های احراز هویت (KYC) و ضد پولشویی (AML) بر روی کاربران مونرو است.

کیف پول‌هایی که از مونرو پشتیبانی می‌کنند عبارتند از دو کیف پول سخت افزاری محبوب Ledger و Trezor. کیف پول کیک (cake wallet) یک کیف پول داغ است که در ابتدا منحصر به مونرو بود، اما اکنون از بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و هون (XHV) نیز پشتیبانی می‌کند.


ویژگی‌های ارائه شده در به روزرسانی مونرو


در به روزرسانی مونرو تعداد امضاکنندگان برای امضای حلقوی برای هر تراکنش از 11 به 16 افزایش خواهد یافت. الگوریتم «Bulletproofs+» معرفی خواهد شد که اندازه تراکنش‌ها را کاهش و سرعت آنها را افزایش خواهد داد. سرعت همگام‌سازی کیف پول‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر خواهد شد و در نهایت عملکرد چند امضایی این شبکه نیز توسعه خواهد یافت. همچنین پس از این به‌روزرسانی نوسانات هزینه کارمزد تراکنش‌های مونرو به حداقل می‌رسد و امنیت کلی شبکه بهبود پیدا خواهد کرد.


4.2/5 - (4 امتیاز)
خروج از نسخه موبایل