پروژه‌ی دیفای (Defi) چیست؟

پروژه‌ی دیفای (Defi)

دیفای" class="index-title">
پروژه‌ی دیفای (Defi) یکی از نوآوری های حوزه بلاک‌چین است. در حالی که بلاک‌ چین خود فناوری نوظهور است, هر روز امکان جدیدی را برای امور غیرمتمرکز فراهم می‌کند. ارزهای دیجیتال اولین نمایش قدرتمند این فناوری بود و حالا با دیفای (Defi) و قراردادهای هوشمند دوباره جلب توجه می‌کند. پروژه‌های متعددی بصورت دیفای در حال توسعه‌اند.

پروژه‌ی دیفای



پروژه‌ی دیفای (Defi) چیست؟


نخست باید دانست لغت دیفای چگونه بوجود آمده. دیفای معادل Defi که مخفف Decentralized Finance و به معنی امور مالی غیرمتمرکز است. هر فعالیت یا محصولی که در جهت بهبود امور مالی و بصورت غیرمتمرکز راه‌اندازی شود جزئی از این حوزه است.

ویژگی های پروژه‌ی دیفای چیست؟


برنامه‌ها یا همان پروژه‌های دیفای ویژگی‌های مهمی دارند که باعث استقبال از این برنامه ها شده است. متن باز بودن اولین ویژگی است که باعث می‌شود تمام جزئیات یک پروژه بصورت شفاف در اختیار افراد باشد. همچنین شفافیت در تمامی مولفه‌های اقتصادی که باعث رشد پروژه است.

برای ورود و اجرایی یک پروژه دیفای به هیچ مجوزی نیاز نیست و هر فرد می‌تواند شرکت کننده باشد. نهاد یا مرکزی برای کنترل یا نظارت بر افراد وجود ندارد. هر شخص خود کنترل دارایی خود را برعهده دارد و بدون واسطه می‌تواند فعالیت کند.

نکته دیگر امنیت این پروژها است که به دلیل استفاده از سیستم ذخیره توزیع شده اطلاعات در عین شفافیت, ایمنی بسیار قابل توجهی دارد. مرکزی برای حفظ اطلاعات و امنیت وجود ندارد ولی این مسولیت برعهده افراد مشارکت کننده است. برای درک بهتر باید گفت با استفاده از کدها(code) در قراردادهای هوشمند و پیاده‌سازی بر بلاک‌چین, اطلاعات کدگذاری شده در میان هزاران نود امکان دستکاری یا خرابکاری وجود ندارد.

منظور این است که در بلاک چین، یک قرارداد هوشمند پس از پیاده‌سازی ضمانت اجرایی خواهد داشت. توسعه‌دهنده شرایط اجرای قرارداد را در کد تعیین می‌کند و پس از ثبت‌کردن آن روی بلاک چین، حتی خود او هم نمی‌تواند جلوی اجرای قرارداد را بگیرد.



خدمات امور مالی غیرمتمرکز


خدمات امور مالی غیرمتمرکز

خدمات پولی بانکی

در این جا خدمات مورد نظر اموری مانند وثیقه گذاری سرمایه در پروژه‌ها, دریافت اعتبار در ازای رهن و تولید پول ارز فیات با پشتوانه ثابت است. البته این امور در سیستم های قدیم بسیار زمان‌بر و هزینه دارد اما با کمک محصولات مالی غیر متمرکز این امور بسیار راحت انجام می‌شود.

یکی از کارکرد های مهم سیستم مالی سنتی ایجاد پول است که با قیمت ثابت وسیله دادوستد می‌شود. در حوزی مالی غیر متمرکز نیز این امر بسیار مهم است به حدی که رقابت بر سر تولید یک استیبل کوین شکل گرفته است. بی شک تاکنون تتر حجم بسیاری از بازار را برای خود تصاحب کرده اما مدعیان جدید در حال رشد اند.

تسهیلات(وام)

کارکرد اصلی بانک‌ها و منبع درآمد آنها پرداخت وام است. بانک با دراختیار داشتن نقدینگی از طریق جمع‌آوری سپرده عمومی,طی قردادهایی به سرمایه‌گذاران سودمی‌دهد و در عوض دریافت بهره مالی به افراد نیازمند سرمایه وام اعطا می‌کند. این کار در سیستم‌های قدیمی با شرایط و ضوابت بانک‌ها و طی سیاست هایی مالی هر کشور انجام می‌شود.

اما با ارائه محصولات مالی غیرمتمرکز دیگر شرایط با درنظر گرفتن رای اکثریت افراد حاضر در پروژه تعیین می‌شود, یعنی افراد می‌توانند با ارئه پیشنهاد خود و رای اکثریت به بهبود آن پروژه کمک کنند.

دیگر تفاوت مهم بین دو سیستم عدم نیاز به احراز هویت، عدم نیاز به تایید یک نهاد متمرکز و ارائه وثیقه در قالب دارایی دیجیتال و انجام سریع و در لحظه فرآیند دریافت وام  اشاره کرد.

Flash Loan نوعی وام سریع و بدون نیاز به وثیقه‌گذاری است. برای استفاده از این وام‌های لحظه‌ای، شما می‌توانید با قراردادهای هوشمند ارتباط برقرار کنید و از طریق آنها به آربیتراژ رمز ارزها بپردازید.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز – Decentralized Exchange که به اختصار به آن DEX گویند. یکی از اصلی‌ترین نیاز‌ها به سیستم های مالی, تبدیل دارایی ارزی به ارزی است. افرادی که قصد سفر به کشوری دارند باید ارز آن کشور را در اختیارداشته باشند, تجار برای خرید محصولات خارجی باید ارز آن کشور را بپردازند یا سرمایه گذاری در کشور دیگری و اموری از این دست.

برای امور ذکر شده نیاز است که سیستمی باشد تا این درخواست‌ها را پاسخ دهد. صرافی‌ها برای این کار با در اختیار داشتن نقدیگی و از طریق تفاوت نرخ ارزها کسب درآمد می‌کنند. نکته مهم هزینه بالای گرداندن یک صرافی متمرکز است اما در صرافی‌های غیر متمرکز تمامی امور در قالب قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.



نقاط ضعف امورمالی غیر متمرکز


ورود به حوزه امور مالی غیر متمرکز اگر با دانش و شناخت صحیح همراه نباشد افراد را دچار مشکلات اساسی خواهد کرد که حتی تا نابودی سرمایه ممکن است پیش برود پس باید آشنایی لازم و کافی را داشت تا تجربه بدی به همراه نداشته باشید.

قبلا گفته شد که کنترل دارایی افراد در اختیار خودشان است و در صورت بروز مشکلاتی چون از دست دادن «کلید خصوصی» (Private Key) یا انجام تراکنش به مقصد اشتباه دیگر امکان دسترسی به دارایی خود را ندارند.

در ابتدا راه‌اندازی پروژه های دیفای به علت توسعه بر بستر اتریوم سرعت کم و کارمزد‌ها بالا بود. با ایجاد شبکه های جدید این مشکلات رو به روز کمتر شد و در حال حاضر نیز شبکه‌های پولکادات, ترون, ایاس, کاردانو و غیر در حال توسعه اند.



اینده دیفای


امور مالی غیرمتمرکز یک حوزه گسترده و روبه رشد است که تلاش می‌کند با حذف واسطه‌ها خدمات مالی مورد نیاز را ارائه کند. سرمایه‌گذاری در این حوزه علاوه بر سود، ریسک بالایی نیز به همراه دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن اطلاعات کافی و لازم به این عرصه ورود کنید.

ایا مطلب ارائه شده برای شما موثر است؟

5/5 - (6 امتیاز)
خروج از نسخه موبایل