دیفای (DeFi) چگونه امور بانکی را برای افراد کم درآمد تسهیل می‌کند؟

راهکار‌های دیفای (DeFi) برای تسهیل سازی امور بانکی

راهکار‌های دیفای (DeFi) برای تسهیل سازی امور بانکی یکی از نوآوری های حوزه بلاک‌چین است. در حالی که بلاک‌ چین خود فناوری نوظهور است هر روز امکان جدیدی را برای امور غیرمتمرکز فراهم می‌کند.بحران بزرگ مالی 09-2008 بدون شک مفاهیم عمیقاً ریشه‌دار ثبات مالی مربوط به تأمین مالی متمرکز را بی‌ثبات کرد. امواج بحران در سطح جهانی احساس شد، زیرا بانک‌ها و مشاغل از هم پاشیدند، سهام سقوط کرد و تجارت بین المللی کاهش یافت.


راهکار‌های دیفای (DeFi) برای تسهیل سازی امور بانکی


راهکار های دیفای (DeFi) برای تسهیل سازی امور بانکی

در سال 2009، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را در پاسخ به بحران بزرگ مالی ایجاد کرد و جرقه ای را زد که منجر به افزایش مالی غیرمتمرکز شد. بیت کوین (BTC) به مردم عادی امکان دسترسی به یک سیستم مالی مبتنی بر اجماع غیرمتمرکز را به جای یک فیات متمرکز داد.

این بحران این واقعیت تلخ را برجسته کرد که حتی قوی ترین سیستم‌های بانکی جهان نیز تحت شرایط خاص ممکن است با شکست مواجه شوند. شکاف‌های یک سیستم مالی شکننده و مدرن که به نفع نخبگان مالی بود، آشکارتر شد و نیاز روزافزون به تمرکززدایی تراکنش‌های مالی را برجسته کرد. ارز دیجیتال متولد شد و بیت کوین یکی از اولین گزینه‌های قانونی (خارج از امور مالی متمرکز) است که در دسترس عموم قرار گرفت.


دیفای چه تفاوتی با امور مالی سنتی دارد؟


دیفای چه تفاوتی با امور مالی سنتی دارد؟

در حالی که امور مالی سنتی بر حاکمیت متمرکز متکی است، امور مالی غیرمتمرکز که به آن «DeFi» نیز گفته می‌شود، به افراد اجازه می‌دهد از طریق شبکه بلاک چین غیرمتمرکز به محصولات مالی دسترسی داشته باشند. با استفاده از DeFi، نیازی به واسطه‌ها، مانند بانک‌ها یا شرکت‌های کارگزاری وجود ندارد، زیرا مردم می‌توانند از طریق سابقه عمومی‌غیرقابل تغییر تراکنش‌ها به تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند.

DeFi ریشه در مفهوم دموکراتیک کردن امور مالی با جایگزینی نهادهای مرکزی (مانند بانک‌ها) با روابط نظیر به نظیر که نیازی به واسطه ندارند، دارد. برای درک این ایده که چگونه DeFi جهان را تغییر خواهد داد، این را تصور کنید: از نظر تئوری، خدمات مالی در دسترس ما، مانند وام، پس‌انداز، بیمه و موارد دیگر، می‌توانند روزی به جای بانک‌ها در شبکه بلاک چین وجود داشته باشند.

DeFi در حال حاضر به مردم اجازه می‌دهد تا بسیاری از تراکنش‌هایی را که – تا کنون – در اختیار بانک‌ها بود، انجام دهند، مانند اعطای وام و استقراض، کسب سود، خرید بیمه، ترید دارایی‌ها و مشتقات، و غیره. تفاوت اصلی این است که تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر هستند و به شخص ثالث یا اسنادی که معمولاً در امور مالی سنتی دخیل هستند نیاز ندارند.

دی‌فای کنترل سیستم‌های مالی سنتی را بر پول عمومی، خدمات مالی و محصولات مالی حذف می‌کند. DeFi بر اساس دفترهای امن توزیع شده است و برای همه باز است (به عنوان مثال، شما می‌توانید از شبکه بلاک چین و پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز برای پرداخت، وام گرفتن، سرمایه گذاری و حتی قرض دادن وجوه خود صرف نظر از اینکه چه کسی هستید و در کجا قرار دارید، استفاده کنید). این برنامه عمدتاً بر روی اتریوم اجرا می‌شود و به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا به توسعه طیف گسترده ای از پلتفرم‌های مالی ایمن و کارآمد ادامه دهند.


 برخی از مزایای کلیدی DeFi در مقایسه با امور مالی سنتی عبارتند از:

تاثیر DeFi بسیار زیاد است. فقط باید ببینیم که DeFi چگونه بانک‌ها را برای جمعیت بدون بانک جایگزین می‌کند تا تأثیر آن را بسنجد. در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان بدون بانک هستند.

طبق آمار Statista.com، کشورهایی که اقتصاد با ثبات کمتری دارند، افراد بدون بانک بیشتری دارند. در بیشتر موارد، سیستم‌های مالی کمتر توسعه‌یافته، باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در میان مردم می‌شوند و درصد افراد غیربانکی را بالاتر می‌برد.

با این حال، حتی کشورهای جهان اول مانند ایالات متحده دارای جمعیتی بدون بانک هستند و کمبود پول دلیل اصلی عدم داشتن حساب بانکی است. خدمات مالی اغلب با هزینه‌های بالایی همراه است، از افتتاح حساب گرفته تا پرداخت هزینه‌ها و کارمزد‌ها (مانند عضویت در کارت اعتباری، کارمزد برداشت، چک بانکی و موارد مشابه). به این ترتیب، قابل درک است که چرا مشتریان با درآمد پایین ممکن است گزینه مناسبی در سیستم‌های مالی سنتی پیدا نکنند.


زیرساخت DeFi از موارد زیر تشکیل شده است:

فناوری بلاک چین: ستون فقرات DeFi، یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که در کل شبکه توزیع می‌شود و امکان هک یا تغییر اطلاعات موجود در آن را تقریبا غیرممکن می‌کند.

ارزهای دیجیتال: توکن‌های کمیاب که از طریق رمزنگاری ایمن و منتقل می‌شوند. بیت کوین نمونه ای از ارز دیجیتال است

قراردادهای هوشمند: یکی از اجزای حیاتی DeFi، قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد برای هر نوع تراکنش قوانینی ایجاد شود. اینجاست که بندهای قراردادهای سنتی را می‌توان در DeFi منتقل کرد.

اوراکل‌ها: داده‌هایی از یک منبع خارجی که اطلاعات حیاتی را به زنجیره‌های بلوکی با قراردادهای هوشمند که باید تحت شرایط خاصی انجام شوند، تغذیه می‌کند.

استیبل کوین‌ها: زیرمجموعه ای از ارزهای دیجیتال که برابری قیمت را با دارایی‌های مرجع (طلا، دلار آمریکا، یورو و غیره) حفظ می‌کند و ثبات را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

DApps: برنامه‌های غیرمتمرکز: این برنامه‌ها برای DeFi حیاتی هستند، اینها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که روی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند کار می‌کنند.

دیفای چه تفاوتی با امور مالی سنتی دارد؟ | اجزای مختلف زیرساخت دیفای


چگونه DeFi می‌تواند به جمعیت کم درآمد کمک کند؟


چگونه DeFi می‌تواند به جمعیت کم درآمد کمک کند؟

پس چگونه DeFi می‌تواند به افراد بدون بانک کمک کند؟ با فراهم کردن دسترسی میلیاردها نفر به سیستمی‌که به آنها امکان می‌دهد امور مالی خود را مدیریت کنند و تراکنش‌ها را به روشی امن انجام دهند.


 آزادی مالی با DeFi 


در ابتدایی ترین سطح، آزادی مالی مستلزم دسترسی به خدمات مالی است که می‌تواند به فرد در مدیریت امور مالی کمک کند. در سیستم‌های مالی سنتی، بسیاری از افراد با درآمد پایین‌تر ممکن است واجد شرایط گرفتن وام، سرمایه‌گذاری یا حتی افتتاح حساب به نام خود نباشند.

به ندرت بانک‌ها محصولات و خدمات مالی دارند که پاسخگوی نیاز جمعیت کم درآمد باشد. مؤسسات سنتی معمولاً الزامات بسیار سختگیرانه ای دارند: امتیازهای اعتباری بالا، هزینه‌های سنگین، درآمد بالا. این عدم دسترسی‌ها باعث می‌شود کسانی که درآمد پایینی دارند نتوانند پولشان را افزایش دهند، و زنجیره ای را ایجاد می‌کند که در هر مرحله شانس افراد غیربانکی را کاهش می‌دهد.

بر خلاف امور مالی سنتی که ذاتاً به سمت نخبگان گرایش دارد، امور مالی غیرمتمرکز دسترسی برابر به محصولات مالی را در یک محیط امن ترویج می‌کند. پیامدهای اجتماعی سیستم مالی غیرمتمرکز ویژگی‌های خود را آشکار می‌کند و در مقابل چشمان ما ارزهای دیجیتال و جریان اصلی مالی همچنان به هم برخورد می‌کنند.

به نظر می‌رسد DeFi در معکوس کردن نابرابری در سراسر جهان از طریق خدمات مالی متنوع، تراکنش‌های شفاف و دسترسی از طریق یک شبکه بدون مجوز موفق باشد.


DeFi خدمات مالی را در دسترس تر و دموکراتیک تر می‌کند 


DeFi خدمات مالی را در دسترس تر و دموکراتیک تر می‌کند

زیرساخت فناوری بلاک چین به مردم این امکان را می‌دهد تا بدون نظارت یک مقام مرکزی، به صورت ایمن تراکنش کنند. این چیزی است که تامین مالی سنتی نمی‌تواند آن را فراهم کند زیرا زیرساخت‌های تامین مالی متمرکز قبل از اینکه بتوانند خدمات خود را ارائه دهند به تضمین‌هایی (مانند وثیقه در مورد وام) نیاز دارد.

با فناوری بلاک چین، تراکنش‌ها از طریق یک دفتر کل توزیع شده تأیید می‌شوند. این دفتر کل برای همه افراد در شبکه قابل دسترسی است و یک رکورد غیرقابل تغییر از تمام تراکنش‌ها در اختیار دارد. بنابراین، سیستم در برابر تقلب و فساد بدون نیاز به یک حزب مرکزی برای نظارت یا عمل به عنوان دروازه‌بان شبکه محافظت می‌شود.

پروژه‌های DeFi در شبکه‌های بلاک چین موانع ورود به خدمات مالی معمولی ارائه شده توسط بانک‌های سنتی را از بین می‌برد. با DeFi، افراد بدون بانک می‌توانند به فرصت‌ها و محصولاتی که به طور سنتی در دسترس آنها نیستند، مانند وام‌ها و سرمایه گذاری‌ها، دسترسی داشته باشند.

وام‌های خرد و سرمایه‌گذاری‌های خرد (وام‌های کوچک‌تر و سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط افراد ارائه می‌شود) امکان‌پذیر است، زیرا با DeFi، برای ارائه وام نیازی به سرمایه‌گذاری پولی نیست. زیرساخت، ریسک را بین سرمایه گذاران فردی که وام را تامین می‌کنند، توزیع می‌کند و نیاز به پذیرش ریسک تامین مالی تنها توسط یک واحد تجاری را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، یک کارآفرین بدون بانک در یک کشور در حال توسعه، می‌تواند به یک استخر وام غیرمتمرکز مراجعه کند تا امکان تامین مالی برای پروژه ارز دیجیتال خود را از سرمایه‌گذاران جهانی تضمین کند.


فرصت‌های استفاده از DeFi 


فرصت‌های استفاده از DeFi

فرصت‌های امیدوارکننده زیادی برای سرمایه گذاری در DeFi وجود دارد، اما در ادامه رایج ترین فرصت‌های استفاده از DeFi را نام برده ایم.


تجارت دارایی دیجیتال


صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) بازارهای نظیر به نظیر هستند که تریدرهای ارز دیجیتال می‌توانند با استفاده از آن‌ها مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. آنها معاملات مالی را بدون دخالت بانک‌ها، کارگزاران یا واسطه‌ها تسهیل می‌کنند. بسیاری از DEX‌های محبوب، از جمله Sushiswap، Uniswap، 0x بر روی اتریوم اجرا می‌شوند.


 پروتکل‌های وام دهی


پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی نظیر به نظیر مانند Compound (COMP) و Aave (AAVE) به کاربران این امکان را می‌دهند که با استفاده از دارایی‌های ارز دیجیتال به عنوان وثیقه، وجوه قرض کنند. آنها همچنین امکان وام دهی ارز دیجیتال شان به کاربرهای دیگر در ازای نرخ‌های بهره بالاتر از منابع مالی سنتی را ارائه می‌دهند.


 فارمینگ سود 


فارمینگ سود امکان استیکینگ دارایی‌های ارز دیجیتال شده را در پروتکل‌های DeFi غیر محفوظ را فراهم می‌کند. انجام این کار به کاربران اجازه می‌دهد تا نرخ بهره ثابت یا متغیر را کسب کنند. این کار را می‌توان با استفاده از پروتکل‌هایی مانند Vesper و Enzyme یا جستجوی دستی پروتکل‌هایی با بازده بالا و انتقال دارایی‌ها به آن پلتفرم برای کسب پاداش بالا انجام داد.


اجتماع و پول در کنار هم قرار می‌گیرند 


سوال اصلی در سراسر این مقاله این بوده است که چگونه DeFi می‌تواند برای جوامع، به ویژه آنهایی که کم درآمد هستند، درآمد کسب کند. چگونه می‌توان اطمینان داشت که نخبگان مالی صرفاً از فناوری بلاک چین به نفع خود استفاده نمی‌کنند؟ بدیهی است، همانطور که ارزهای دیجیتال محبوب تر می‌شوند، موسسات مالی سنتی نیز راه‌هایی برای تنوع بخشیدن به پیشنهادات خود پیدا می‌کنند و ما هم اکنون شاهد آن هستیم.

به هر حال، از گذشته‌های دور امکان برخورد این دو «جهان» وجود داشته است. با این حال، امید این است که به دلیل ماهیت DeFi، جمعیت کم درآمد دسترسی برابر به خدمات مالی داشته باشند. این همان امیدی است که امور مالی سنتی از زمان‌های بسیار قدیم در تحقق آن ناکام بوده است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری که زمانی به ثروتمندان محدود می‌شد، اکنون به لطف DeFi برای افراد عادی قابل دسترسی است. موسسات مالی بزرگ که ارزهای دیجیتال را محکوم می‌کردند، اکنون از آن‌ها استقبال می‌کنند، حتی اگر ارزش آن در پایین ترین حد باشد:

در حالی که فن آوری‌های پشت DeFi به طور مداوم در حال بهبود است، اما بلاک چین و قراردادهای هوشمند فرصت‌های باورنکردنی را برای افراد ایجاد کرده اند تا کنترل پول آن‌ها را خارج از امور مالی سنتی در دست بگیرند.

به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌های اعتباری و وام مسکن شروع به استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وثیقه کرده اند. به‌جای اینکه نرخ‌های بهره توسط مقامات مرکزی مانند دولت‌ها، بانک‌های مرکزی، ذخایر فدرال و غیره تنظیم شود – این نرخ‌ها توسط خود بازار تنظیم می‌شوند، به این معنی که بهره به صورت ارز دیجیتال پرداخت می‌شود و بر اساس تقاضای بازار تنظیم می‌شود.

فناوری‌های نمایی مانند هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) نیز برای توسعه پروژه‌های نظارتی برای رسیدگی به آسیب‌پذیری آنها نسبت به طرح‌های مالیاتی و پولشویی استفاده می‌شوند.

از طریق DeFi، مردم می‌توانند در پروژه‌های بزرگ مقیاس جهانی نیز سرمایه گذاری کنند. تامین مالی پروژه‌های بزرگ املاک، زیرساخت‌ها، فناوری و تغییرات آب و هوایی اکنون با توکن‌ها و قراردادهای هوشمند قابل انجام است. این امر شرایط بازی را متحول می‌کند و فرصت‌های سرمایه گذاری را برای عموم مردم و نه فقط نخبگان در دسترس قرار می‌دهد.

حتی شرکت‌هایی که سهام خود را در بورس لندن، بورس اوراق بهادار توکیو، بورس اوراق بهادار نیویورک و BOVESPA (بورس بورس برزیل) لیست می‌کنند، اکنون شروع به انتشار توکن‌هایی می‌کنند که «سهم در سهام» هستند. آنها را می‌توان از طریق DeFi به دست آورد و بازار سهام را برای سرمایه گذاران با پیشینه‌های مختلف بسیار قابل دسترس تر می‌کند.

همچنین بازارهای بزرگ غیرمتمرکز NFT وجود دارد که به کاربران امکان مبادله کالاها و خدمات را می‌دهد: Open Sea، BAYC و آزمایشگاه‌های Crypto Punks Larva نمونه‌های برجسته ای هستند.


 ابزارهای DeFi: قراردادهای هوشمند و DApps


ابزارهای DeFi قراردادهای هوشمند و DApps


قراردادهای هوشمند


قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند. زمانی که شرایط خاصی بین خریدار و فروشنده برآورده شود، این شرایط اجرایی می‌شوند. این شرایط یا قوانین مورد توافق بین هر دو طرفی است که مستقیماً در کد قرارداد نوشته شده است.

قراردادهای هوشمند می‌توانند به جمعیت بدون بانک کمک کنند تا به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند، در غیر این صورت از طریق مالی سنتی در دسترس آنها نیست. به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند را می‌توان برای یک قرارداد وام بین دو شرکت کننده در تامین مالی خرد استفاده کرد.

وام گیرنده‌ای که واجد شرایط دریافت وام از یک موسسه سنتی نیست، می‌تواند برای دسترسی مستقیم به وجوه سرمایه‌گذاران متعدد، با یک قرارداد هوشمند که شرایط وام را تعریف می‌کند و بر آن نظارت می‌کند، به فناوری دفتر دیجیتال روی آورد.

صاحبان مشاغل کوچک در مناطق کم درآمد نیز می‌توانند نیاز خود را با استفاده از راه حل‌های پرداخت ارائه شده توسط بانک‌ها و واسطه‌های بزرگ برطرف کنند. با کمک قراردادهای هوشمند، پرداخت‌ها و تراکنش‌های نظیر به نظیر را می‌توان به سرعت و به صورت ایمن انجام داد.


برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)


قراردادهای هوشمند همچنین برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps استفاده می‌شوند. در حالی که آنها از نظر عملکرد شبیه برنامه‌های معمولی هستند، تفاوت اصلی با DApps این است که آنها در یک شبکه نظیر به نظیر (مانند بلاک چین) اجرا می‌شوند.

به عنوان مثال، DeFi DApps خدمات مالی مانند وام دادن و استقراض را که معمولاً توسط تأمین مالی متمرکز ارائه می‌شود، تسهیل می‌کند. آنها همچنین تراکنش‌های نظیر به نظیر را تسهیل می‌کنند و به افراد بدون بانک در مناطق کم درآمد کمک می‌کنند تا به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند.

Kotani Pay، پروژه ای تحت نظر صندوق نوآوری یونیسف، به مردم کنیایی اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتال را با شماره گیری یک کد کوتاه (حتی اگر گوشی هوشمند نداشته باشند) به فیات تبدیل کنند. مثال دیگر Leaf Wallet است که برای دسترسی جوامع کم منابع و پناهندگان به خدمات مالی دیجیتال ساخته شده است.

به گفته یونیسف، «حتی بدون داشتن سابقه بانکی شخصی، سواد مالی سازمانی، پاسپورت یا گوشی هوشمند، لیف به مردم کمک می‌کند تا پول خود را پس‌انداز، ارسال، دریافت، مبادله و پرداخت کنند».


چگونه در پروژه‌های DeFi مشارکت کنیم؟


چگونه در پروژه‌های DeFi مشارکت کنیم؟

اگر در مورد فرصت‌های موجود از طریق DeFi کنجکاو هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد:


یک کیف پول ارز دیجیتال دریافت کنید


کیف پول ارز دیجیتال یک مخزن دیجیتالی است که در آن می‌توانید کوین‌های ارز دیجیتال خود را برای استفاده در پروتکل‌های DeFi ذخیره کنید. شما می‌توانید هر کیف پولی را انتخاب کنید، اما مطمئن شوید که کلیدهای عمومی‌و خصوصی خود را نگه می‌دارید. این کلیدها امکان دسترسی دوباره به کیف پول را برای شما فراهم می‌کند.

MetaMask، Coinbase Wallet و Argent انتخاب‌های محبوبی هستند. به عنوان مثال، MetaMask یک کیف پول اتریوم است که با اتریوم آن را تامین مالی می‌کنید. این کیف پول همچنین شامل دسترسی به صرافی برای معامله کوین‌های DeFi است. با یک کیف پول، می‌توانید به پروتکل‌های مختلف DeFi که می‌توانید در آنها شرکت کنید، دسترسی داشته باشید.


خرید کوین


مرحله بعدی، خرید کوین برای هر پروتکل DeFi است که قصد استفاده از آن را دارید. از آنجایی که بیشتر پروتکل‌های DeFi روی اتریوم هستند، بهتر است ETH یا ERC-20 را خریداری کنید. در صورت داشتن بیت کوین می‌توانید از آن نیز استفاده کنید، اما ابتدا باید آن را با یک نسخه ETH مانند BTC Wrapped تبادل کنید.


ترید دارایی‌های دیجیتال


اکنون که آماده شروع کار هستید، می‌توانید ارز دیجیتال خود را قرض دهید، آن را سرمایه گذاری کنید یا آن را در یک DEX قرار دهید.

می‌توانید ارز دیجیتال خود را قرض دهید و به یک «فارمر سود» تبدیل شوید، به این معنی که توکن‌های حاکمیتی اعطا شده به کسانی که ارز دیجیتال خود را قرض می‌دهند به دست خواهید آورد.

سرمایه گذاری در پروژه‌های DeFi نیز یک گزینه است، اما این را تنها در صورتی در نظر بگیرید که در معرض خطر باشید. شما می‌توانید در پروژه‌هایی مانند Yearn Finance (YFI) یا Aave سرمایه گذاری کنید.

همچنین می‌توانید وجوه خود را در یک DEX (مانند Uniswap) قرار دهید. DEX‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از بازارساز بودن، کارمزد دریافت کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که فضای ارز دیجیتال پر از خطرات است زیرا کلاهبرداران هنوز فراوان هستند. هنگام وارد کردن قراردادها مراقب باشید و هنگام پیوستن به هر استخر یا پلتفرمی‌دقت لازم را انجام دهید.


 به استیبل کوین‌ها نگاه کنید


اگر نمی‌خواهید با نوسانات قیمت دارایی‌های پایه ریسک کنید، گزینه‌ی دیگر TrueFi است که یک پروتکل DeFi وام‌دهی بدون وثیقه است. بازده بالایی در استیبل کوین‌ها ارائه می‌کند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد بازدهی بالایی در چنین وام‌هایی کسب کنند.


 آینده DeFi


افزایش ارز دیجیتال و تامین مالی غیرمتمرکز به احتمال زیاد در آینده نزدیک به شکل دهی خدمات مالی ادامه خواهد داد. حتی در حال حاضر، تأثیرات رایج‌تر شدن دی‌فای و ارز دیجیتال به‌طور گسترده‌ای احساس می‌شود، و موسسات سنتی بیشتری با ایده تمرکززدایی همراه هستند که می‌تواند خبر خوبی برای بسیاری از مردم، به‌ویژه افراد بدون بانک باشد. خدمات مالی متنوعی که از طریق DeFi برای افراد کم درآمد قابل دسترسی تر است در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند.

DeFi احتمالاً جای خود را به فرصت‌های انقلابی بیشتری برای افراد، به ویژه جمعیت کم درآمد، برای دستیابی به آزادی مالی و استقلال خواهد داد. به این ترتیب، امنیت نیز باید به طور مستمر مورد مطالعه و ارتقاء قرار گیرد و موضوع مقیاس پذیری مورد توجه قرار گیرد.

عموم مردم، به خصوص اگر کسی امیدوار به سرمایه گذاری هوشمند باشد، باید همیشه در مورد ورودی و خروجی‌های صنعت ارز دیجیتال آموزش ببینند. اطلاع از آخرین قیمت‌های روز بازار، اخبار و ترندهای بازار از طریق وب سایت و بلاگ کوین کده آسان تر است. در بلاگ کوین کده می‌توانید به بسیاری از منابع رایگان، نکات لازم دسترسی داشته باشید.

امتیاز بهpost
خروج از نسخه موبایل